|||
הערכות שווי , חסכון באנרגיה

זיהוי יציאה מהמשבר - PROCESS ניהול פרוייקטים

פרסומים נבחרים »  זיהוי יציאה מהמשבר »

העיתונות הכלכלית עוסקת בזמן האחרון במרץ רב במשחק הניחושים: האם הגיע הקץ למשבר הכלכלי? הנגיד האמריקני אומר שכן, עמיתו האירופי אומר שעוד לא, הישראלי אומר "כן, אבל...".

המשותף לכל ההערכות הללו הוא שהן באות מראיה מקרו-כלכלית: נתוני צמיחה, נתונים מוניטריים, היקפי מסחר ועוד. למנהלי חברות ועסקים נתונים אלה מעניינים – אך הם אינם משקפים בהכרח את נקודה המבט המיקרו-כלכלית, קרי – את נקודת המבט של העסק עצמו. למנהלים חשוב יותר לדעת – מתי יודעים שהעסק יצא מהמשבר?

איך מזהים נקודה מיוחלת זו של יציאה מהמשבר? אבנר גפני, מנהל חברת הייעוץ של ברזלי ויו"ר אברות תעשיות, מנסה לעזור בזיהוי על סמך נסיונו האישי:

 

·         לא הכל משתקף בדו"ח רווח והפסד – חשוב לא פחות להבין מה יצר את הרווח או ההפסד: אברות סיימה את המחצית הראשונה של שנת 2009 בהפסד עתק של 27 מליון ₪. לכאורה, דו"ח זה משקף משבר עמוק. בפועל, ניתוח מקורות ההפסד מלמד שרובם אינו נובע מפעילות שוטפת, אלא מספיחי העבר: מחיקות והפחתות של קווי יצור שנסגרו, שימוש במלאים יקרים שהוזמנו ערב המשבר והפסדים הנובעים מיישום תוכנית ההבראה. נטרול נכון של כל הנושאים הללו משקף תמונה שונה לחלוטין. מצב בו הפעילות השוטפת אינה הפסדית מסמן יציאה ממשבר.

·         חשיבותו של תזרים המזומנים. באותה תקופה בה הפסידה סכום כה גבוה, נהנתה אברות דווקא מתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ-18 מליון ₪!  תזרים זה, שנבע הן מן השיפור בפעילות השוטפת והן מן התהליך של הפחתת מלאים ומימוש רכוש, מהווה בסיס איתן להתאוששות החברה, מה עוד שהוא מלווה בתחזית תזרימית חיובית להמשך הדרך. תזרים מזומנים חיובי ויציב מפעילות שוטפת הוא אות ליציאה מהמשבר.

·         האם עמדנו ביעדים?. המצב הכלכלי העולמי אינו בשליטת ההנהלה, ולכן עליה להתמקד במה שכן נתון בידיה. כדי לצאת ממשבר יש לקבוע יעדים החיוניים לתפקוד החברה. במקרה של אברות, ברור היה שלא ניתן  להתאושש ללא מכירת פעילויות מפסידות, צמצום כוח האדם הניהולי, הקטנת היקף החוב והסדרי פריסה עם הנושים. השגת יעדים אלה, המושלמת בימים אלה, מעידה על יציאת החברה לדרך חדשה. עמידה ביעדי ההנהלה היא מדד ליציאה ממשבר.

·         צריך לעקוב אחר מדדים מנבאים. בכל חברה קיימים נתונים כלכליים, היכולים להעיד על מגמות עתידיות. גידול משמעותי בצבר ההזמנות, צורך להוסיף משמרות בייצור, שיפור ביחס בין מחירי המכירה למחירי הרכש הנוכחיים – כל אלה מצביעים על מגמה של שיפור בביצועים, הצפוי לתרום ליציאתה של החברה מן המשבר. חשוב לזהות מדדים שינבאו את שינוי המגמה, ולעקוב אחריהם. 


תוכניות עסקיות
הערכות שווי
שרותים נוספים
פרסומים נבחרים
הכל בתדר - אבחון אלרגיות למזון ולסביבה
PROCESS ניהול פרוייקטים בע"מ גולומב 44 רמת השרון 47207 טלפון: 03-5403453 פקס 03-5470790
ברזלי יעוץ כלכלי ועסקי
- בניית אתר PureSimple -