|||
הערכות שווי , חסכון באנרגיה

PROCESS ניהול פרוייקטים – הערכות שווי

פרסומים נבחרים »  הערכות שווי – חלק 4 »

 כתב: אבנר גפני, מנכ"ל פרוסס

 
כזכור, סדרת המאמרים הנוכחית החלה בתאור מהחיים: לקוחות בעלי חברת אינטרנט חדשה יחסית, הנדרשים להעריך את שווי חברתם לצרכי מכירה. העסק עוד לא מרוויח, אבל בנתיב צמיחה מהיר – איך מעריכים? 
האינטרנט הגדיר מחדש תפיסות ומושגים בהרבה תחומי חיים, והכלכלה תופסת מקום של כבוד בין התחומים. אילו היינו מנסים להעריך בכלים המסורתיים חברות כמו GOOGLE או AMAZONE בתחילת דרכן, היינו מקבלים תוצאות, שבינן לבין מה שקרה בהמשך עם חברות אלה אין שום קשר. 
מה כל כך מיוחד ושונה בענף האינטרנט? כתבו והיגגו על כך הרבה, אבל הייתי מסתכן ומנסה לתמצת את הסוד במילה אחת: נגישות. האינטרנט יצר כלי המאפשר נגישות נוחה ויעילה לקהל אינסופי של משתמשים/לקוחות. נגישות זו מייצרת ערך ישיר – אם מציעים מוצרים או שרותים שללקוחות יש עניין בהם – או ערך עקיף, כמו למשל באמצעות פרסום ושיווק באינטרנט. 
באורח טבעי, מקובל למדוד את הערך הכלכלי של אתרים על פי כמות מנויים (למשל, אצל ספקי אינטרנט) או על פי כמות כניסות: אם הנגישות היא המפתח, אלה למעשה נתונים המכמתים את רמת הנגישות. אם קיים גם מודל עסקי המתרגם מנויים או משתמשים לכסף, יש בידינו כלי להערכת שווי. 
שוב – זהו פיתרון חלקי (מי שצלח בשלום את המאמרים הקודמים כבר יודע, שאין "תרופות פלא": צריך להתאים את הכלי לסוג העסק). שיטה זו רלוונטית לאתרים ותיקים, שכבר זכו לרמת מודעות גבוהה, וכאמור, נדרש מנגנון כלכלי ברור לתרגום כמות לכסף. אין בכך תשובה להערכת חברות בשלבים מוקדמים – שלבים שבהם צפי של מאות משתמשים וצפי של מאות מליוני משתמשים הגיוניים באותה מידה. 
מה שנותר במקרה זה הוא להעריך את השווי על פי הערך האלטרנטיבי לרוכש. ערך זה יכול לנבוע ממספר גורמים, כמו למשל:
·  העלות האלטרנטיבית של פיתוח טכנולוגיה דומה או מתחרה.
·  הזמן הנדרש להגיע לרמה דומה של פיתוח ושיווק.
·  המאמץ השיווקי הנדרש כדי להתחרות בחברה הנרכשת.
שיקולים אלה יכולים להסביר מה הביא את מייקרוסופט להשקיע 6 מיליארד דולר ברכישת חברת הפרסום המקוון aQuantive. מחיר מדהים זה אינו משקף את מכירותיה הנוכחיות של החברה הנרכשת, את רווחיה או אפילו את כמות המשתמשים שלה. הוא מבטא, מן הסתם, את העלות (או התועלת) האלטרנטיבית שמייחסת מייקרוסופט לדריסת רגל משמעותית בתחום הפרסום המקוון – תחום שהיא נקלעה בו לפיגור. 
מהו המסר של סדרת המאמרים/מאמרים? במילה אחת: יצירתיות! כפי שכבר נאמר, אנו חיים בעידן שבו מודלים כלכליים משתנים ללא הרף, ונוצרים אינספור מודלים חדשים. בעולם כזה כלכלן אינו יכול להסתפק בהכרת שיטות ההערכה הקיימות; הוא נדרש להפעיל דמיון וחשיבה, ולמצוא בכל פעם פיתרון הולם לחברה שאותה הוא מעריך. 
כלכלנים ויצירתיות? זה הולך ביחד?! 
כן!
 


תוכניות עסקיות
הערכות שווי
שרותים נוספים
פרסומים נבחרים
הכל בתדר - אבחון אלרגיות למזון ולסביבה
PROCESS ניהול פרוייקטים בע"מ גולומב 44 רמת השרון 47207 טלפון: 03-5403453 פקס 03-5470790
ברזלי יעוץ כלכלי ועסקי
- בניית אתר PureSimple -