|||
הערכות שווי , חסכון באנרגיה

PROCESS ניהול פרוייקטים – הערכות שווי

פרסומים נבחרים »  הערכות שווי – חלק 3 »

כתב: אבנר גפני, מנכ"ל פרוסס ניהול פרוייקטים

 

בשנים האחרונות תפסה את מקומה של שיטת ה-DCF המסורתית (היוון התזרים התפעולי) וריאציית היוון מעט יותר מתוחכמת, המבוססת על המושג "התזרים החופשי". 
חופש הוא דבר טוב, אבל מה זה תזרים חופשי, ומה טוב בו? ובכן, מדובר בתזרים התפעולי הישן והטוב, ממנו מנכים השקעות תפעוליות: רכישה או שיפוץ של אמצעי ייצור. את התוצאה, בדומה למקובל ב-DCF, מהוונים, מפחיתים מהתוצאה את חוב החברה – והא לנו שווי החברה. 
היתרון ברור – שווי החברה נמדד לא רק על ידי המזומנים שבכוחה לייצר מפעילותה, אלא גם מעלות האמצעים הנדרשים לייצור מזומנים אלה (אני אישית מרבה להשתמש בשיטה זו, בעיקר בתוכניות עסקיות). 
מי שטרח והגיע עד כאן בסדרת המאמרים, מכיר בעצם את מגוון השיטות המקובלות להערכת שווי; אלא שבעולמנו המודרני צצים מודלים עסקיים חדשות לבקרים – מודלים שלא תמיד ניתנים להערכה בשיטות מקובלות. הגיעה אם כך העת להיכרות עם שיטות קצת יותר ייחודיות, ויש מי שיאמר – אקזוטיות. 
שווי יחידת מכירה, למשל: שיטה זו רווחת בעולם האנרגיה. כידוע, במחירי האנרגיה קיימת תנודתיות עצומה (עולים הרבה, יורדים קצת, עולים עוד יותר וכן הלאה...), תנודתיות שכמעט כולה נובעת מציפיות לשינויי ביקוש והיצע, ולאו דווקא מעלויות הייצור. לפיכך, תוצאות כספיות של חברת הפקה או בית זיקוק בשנה מסויימת עלולות להיות בלתי רלוונטיות בשנה שאחריה (למי שתהה מה הפך את בז"ן לחברה כה רווחית בשנתיים הקודמות – זה ההסבר). הערכת שווי והשוואה בין חברות בעולם האנרגיה מתבססת בשל כך על כמויות: כמות חביות המופקת, כמות הטונות המזוקקת, כמות הליטרים המשווקת וכיוצא בזה. לכל יחידת מכירה מוצמד ערך, המשתנה בהתאם לשינוי תנאי השוק – ומכפלת הערך בכמויות נותנת אומדן שווי. מנסיוני (למי שמכיר – ביליתי כמה וכמה שנים בעולם האנרגיה), שימוש נכון בשיטה זו מייצר הערכות שווי מדוייקות למדי. 
שיטה דומה היא שיטת "שווי מנוי", המעניקה אומדן ערך לכל מנוי (לקוח קבוע של החברה, שההכנסה ממנו ידועה או ניתנת לקרוב). שיטה זו מתאימה במיוחד לעסקים שבהם הלקוח הוא לקוח שבוי (רשתות גז טבעי, מנויי סלולר בתקופת התחייבות) או בעסקים שבהם ניידות הלקוחות מוגבלת (ספקי אינטרנט, צרכני גז מרכזי). שלא במפתיע, שיטה זו פופולרית מאד בעולם התקשורת, ולא בכדי טורחות חברות הסלולר לפרסם מדי רבעון את מספר המנויים שלהן. 
שיטת שווי המנוי הצמיחה לאחרונה ענף חדש ופורח, הנוגע ישירות לתחום האינטרנט – על כך במאמר הבא (והאחרון בסדרה הנוכחית).


תוכניות עסקיות
הערכות שווי
שרותים נוספים
פרסומים נבחרים
הכל בתדר - אבחון אלרגיות למזון ולסביבה
PROCESS ניהול פרוייקטים בע"מ גולומב 44 רמת השרון 47207 טלפון: 03-5403453 פקס 03-5470790
ברזלי יעוץ כלכלי ועסקי
- בניית אתר PureSimple -